Kufry knih na Struhlovsku

Jak jsme na Struhlovsku objevovali kufry plné knih
Jedná se o kufry knih z projektu MAP pro Hranicko IV, do kterého je naše škola velmi aktivně zapojena, a který je spolufinancován EU.
Kufry plné knih měly v naší škole velký úspěch. V každé hodině ČJ, v níž se objevily, vzbudily u dětí velký zájem. Dětská zvědavost i zvídavost tak napomohly zdaru každého čtení s těmito kufry. Bezesporu lze tedy říct, že jsou kufry knih pro žáky velmi vhodným motivačním prvkem. A jakým činnostem jsme se s knihami v našich čtenářských dílnách věnovali?
Po opatrném vytažení všech knih z kufru, si každý vybral knihu, která ho na první pohled zaujala – ať už obálkou, velikostí nebo prostě jen tím, jak mu padla do ruky. Nejdříve jsme začínali aktivitou, během níž bylo úkolem žáků zjistit, co všechno nám kniha může prozradit, ještě předtím, než ji otevřeme. Když děti sdílely své tipy, o čem by příběh mohl být, ukázalo se, že obálka často koresponduje s obsahem, tudíž se celkem vždy podařilo hlavní linii příběhu odhalit. Mnohé barevné ilustrace byly tak lákavé, že se děti nemohly dočkat, až knihu otevřou.
Dalším úkolem byla pečlivá analýza zvolené knihy. Děti samostatně i ve dvojicích zjišťovaly, kdo je autor, kdo knihu ilustroval, kdo ji vydal a kdy, kolik má stran apod. Všechny tyto detaily hledaly děti se zaujetím. Potom se zkoušely na knihu podívat jinak než jen očima a odpovídaly na otázky, co z knihy slyší, co z knihy cítí, na co si v knize dle jejich názoru mohou sáhnout. Děti také popisovaly, jak na ně kniha působí, jestli vypadá dobrodružně, děsivě nebo třeba klidně.
Po důkladném prozkoumání jednotlivých knih jsme přešli k samotnému čtení. Každý si mohl vybrat kapitolu, odstavec nebo jen pár vět, které ho nejvíc zaujaly, někteří žáci využili možnosti nahlas přečíst vybrané úryvky ostatním. Tím jsme se plynule dostali i k hlavním postavám a jejich příběhům, děti vyprávěly, co všechno kniha slibuje, a některé vyjadřovaly přání mít takovou knihu i doma.
Na závěr jsme si zahráli didakticky zaměřenou hru Knihovnice. Jako paní učitelka jsem se stala knihovnicí, která pečlivě vybírá každou knihu. Úkolem dětí bylo mě přesvědčit, že právě ta jejich kniha patří do mé knihovny.
Čtenářské dílny s kufry plnými knih nám ukázaly, že čtení není jen o tom „dostat se od začátku na konec“, ale že knihy mohou být pro děti skvělým prostředkem k rozvoji poznání, komunikace i fantazie.
Další články k tématu:
"Kufr plný knih" | Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace
Za kol. pedagogů ZŠ a MŠ Hranice, Struhlovsko
Mgr. Lucie Pazderová
Fotogalerie
Čarodějnická škola ve 3. A
Den, na jehož sklonku se podle tradice upalují čarodějnice, jsme ve 3. A strávili s čarodějnickým programem.
Miniházená
Již tradičně se naše škola zúčastňuje turnajů v miniházené, nejinak tomu je i letos.
Den Země
I když je celosvětově uznávaným dnem Země 22. duben, naše škola se do environmentálních aktivit pořádaných k tomuto dni zapojila v pátek 25. 4. 2025. Některé ročníky pojaly tento den jako "úklidový", vydaly se na stezky v okolí Hranic a sbíraly odpadky kolem cest, několik tříd z 1. stupně včetně té naší 3. A zůstalo ve škole a plnilo v ní i jejím okolí úkoly ve znamení ekologické osvěty.
Tak trochu jiný tělocvik
O tom, že se v tělocviku dají zažít různé věci, se přesvědčili žáci 3. A v měsíci březnu.
Prvoučná vycházka
V pátek 21. března 2025 jsme se vydali na prvoučnou vycházku po pamětihodnostech Hranic.
Druhý kufr s knihami
Březen - měsíc knihy jsme si ve 3. A připomněli s druhým Kufrem knih.